Caracteristicile donjuanului actual si ale omului cu bani

Standard

don juan in sohoNu demult o bucuresteanca foarte incercata intreba cu fina intentie pe un diplomat strain: care este tipul specific al donjuanului actual? ”C’est le banquier, madame„. Raspunsul se impunea oricarei minti capabile de observatie lucida. Acest rol prestigios si desfatator se impune bancherului norocos, chiar si fara vocatie naturala, fiindca momentul istoric este eminent financiar.

Dupa cum Monsieur Lacarelle, din povestea lui Anatole France, indata ce ramane singur cu o dama, da nelipsit buzna s-o sarute, numai pentru ca, de dragul mustatilor lui superbe, camarazii ii zisese le Gaulois si-i crease prin anticipatie reputatia de curaj erotic popular consacrata acestui tip etnic, tot asa financiarul trebuie sa reactioneze oarecum profesional, cu grabnica tandrete, catre orice femeie strict demna de interes sexual, care patrunde in biroul lui. El atunci, oarecum din adancul constiintei istorice a timpului, simte si intelege imediat cum sta chestia. Fiindca chestia e unica, simpla si luminoasa; greseala, imposibila. si ganditi-va cu cat mai anevoioasa, deci mai glorioasa, este azi functiunea galanta a omului de bani decat era acea a donjuanului vechi; acesta nici o alta treaba n-avea decat tocmai sa fie galant, iar bancherul nu-si vede capul de ocupatii cu totul straine de galanterie. Aici sta si superioritatea financiarului, si placerea deosebita de a avea a face cu dansul. Fiindca el este mult mai grabit decat Don Juan Tenorio. Iar omagiile substantiale, la care este obligat prin situatia lui, sunt mult mai elementar si precis determinate decat ale cavalerului, care de multe ori n-avea decat inima si spada. si aceste omagii actuale sunt prin excelenta binefacatoare: ele ajuta sa creasca autonomia personala a fiintei care le-a agonisit prin gratia ei. si, daca ne amintim ca bogatia inseamna libertate de miscare, sporire considerabila de impresii intense si variate, intelegem puternicul efect civilizator al amorului financiar, care preface individe simple si umile in persoane mandre, cu interese complexe si satisfactii intense de om cultivat.

In afara de acestea, omul de bani figureaza, chiar in astfel de gingase relatii, ca un principiu, ca o energie abstracta si anonima; ceea ce face ca robia trecatoare catre dansul sa fie usoara si libera de umilintele crude ale robiilor trecute. Este oarecum o sclavie cu caracter moral, o supunere catre o idee, si nu catre un anume stapan. De aceea sunt absurzi acei care se supara ca femei adorabile si adorate reactioneaza cu gratiile lor intocmai ca fiscul in impozitul progresiv; in acest fel de a se purta strict dupa ierarhia financiara se arata tocmai silinta lor, mai mult sau mai putin constienta, inspre posibilitati decisive de viata din ce in ce mai civilizata. Iar lupta in contra mizeriei si barbariei trebuie dusa acum, in imprejurarile date; amanarea ei din asa-numite consideratii morale este un nonsens, caci actualitatea este factor ineluctabil.

Prin caracterul simplu, expeditiv si oarecum abstract, pe care omul il da vietii sexuale, acest tip se arata a fi fermentul principal de distrugere al amorului traditional, care desigur nu-i decat o plata barbarie. Sa luam seama: aceasta fixare staruitoare si hapsana asupra unei fiinte este numai o ramasita din tirania animalica a primitivului, deghizata in tot felul de zdrente sentimentale mostenite de la poezia si morala cavalereasca. Luxul, largimea si varietatea constiintei civilizate sapa fara mila existenta acestui survival care se cheama destul de pretentios: dragoste pasionala sau – adevarata. Omul vechi avea multa vreme de pierdut, impresiile lui exterioare erau putine si sarace; omul actual este absorbit la extrem de munca si de agremente. Varietatea si savoarea acestor din urma – calatorii, sporturi, desfatari artistice si intelectuale de o complexitate excesiva – sunt o corvoada delicioasa. Ele creeaza o concurenta formidabila amorului vechi, cu scrisori enorme, cu dispute si impacari ridicul repetate, ca niste rituri puerile. in scurt, ca si religia, amorul si-a pierdut conditia esentiala de viata; nu mai e vreme de prisos. Rentierii singuri mai raman vechi in aceste domenii; pentru dansii se servesc acum reincalzite niste antice ingrediente religioase; tot printre ei probabil se intalnesc mai des si dragostele cele mai demodate. Dar rentierii sunt clasa cea mai sigur si irevocabil condamnata sa piara.

Are sa fie o distractiva surpriza pentru observatorii de azi si de maine sa vada ce simplificari si reduceri executa, in metoda si stilul dragostei sentimentale, avionul, automobilul si alte aparate de sport eroic si pasionant, care se vor ivi de acum incolo. Restul il va face egalizarea politica si sociala a femeii cu barbatul, cand idolul adica va deveni cu totul simplu cetatean.

Share Button

Leave a Reply